Wednesday, June 08, 2011

I Stalk Your Profile (Acoustic) - Jazz Hayat & Aziz Harun *Free Mp3 Down...




Cuba tengok dan dengar video clip nih. They are so talented yawww. The song was created by themselves.

Tuesday, June 07, 2011

Baby izz dikala usia 7 bulan

First sekali
mau letak gambar baby Izz


"Mama, izz nak masuk 7 bulan lah"


Hehe ni lah gambar terbaru izz
Sabtu nih genaplah usia izz 7 bulan

jom lihat perkembangan izz setakat ini 

Di ambil dari http://www.babycenter.com.my
  • Melonjak-lonjak - Setakat nih memang suka melonjak-lonjak haihhh kuat plak tuh. kena berhati-hati semasa memangku dia sebab kiter kan bekas operation. setakat nih masih mampu lagik manahan kekuatan tendangan izz. Kalau letak kat walker bukan main suka lagi. melonjak sakan eheh. tapi kitorang tak bagi kaki mencecah lantai. Beli walker yang ada alas dekat bawah. Just untuk bagi dia berdiri saja bukan berjalan. Kan byk walker sekarang yang ada alas kat bawah tuh. Mengikut pakar tak baik anak yang belum pandai berjalan di letakkan dalam walker yang boleh berjalan tuh. Boleh mendatangkan bahaya. Boleh rujuk disini http://drmuna.wordpress.com/2009/12/13/adakah-baby-walker-selamat-untuk-anak-anda-bahagian-2/
  • Belajar memegang - Ya ini sememangnya betul. Tengah dok suap makanan, tangan dia pun sibuk mau pegang sudu. Bagi aja lah. Biar dia mau explore benda tuh." Baju kotor boleh basuh kan mama? " Hamboiii
  • Tumbuh gigi - OooOO yang ni belum lagi. Syukur juga lah. Gigi lambat rosak dan mama boleh BF izz dengan tenang hati. Banyak cerita dari KIM (Facebook), ramai yang mengadu sakit 'N' sebab baby dorang main-main geget masa BF huhuh serammm jek dengar. Izz budak baik kan ? :p
  • Menguji autoriti anda - Setakat nih tak ada pulak dia baling-baling barang. Belum lagi kot. Setakat hempas-hempas barang tuh adalah. Tuh pun memang mainan dia. Memang untuk dihempas keletuk keletung pun hihi. Hanphone , remote control tak ada pulak. Setakat nih masih terkawal so belum boleh lagi to "say no" atas sebab kenakalan nya :)
  • Perasaan tak senang ketika berpisah - Ok yang nih bukan baby izz. Sebenarnya mama dia yang tak senang berpisah. Setiap kali mau hantar izz ke nurseri. Rasa sayu jek. haihhhh tapi yang nih belum lagi la izz. Akan adakah sindrom sebegini. aduh camana lah nak handle nih kalau dia nangis-nangis time hantar ke nurseri. Suruh ayah hantar lah. boleh ka gitu? ehehe macam emo jek nanti hurmmm 
  • Kemahiran mengenal - Yang nih ada perasan gak. Kalau mama dia nyanyi lagu kegemararan dia (Bintang Kecil) mesti dia menoleh dan ketawa. Kadang-kadang tuh kalau mama dia nyanyi ikut tv (GLEE) dia pun bersuara macam nak nyanyi sama. ehehe 
  • Memahami bagaimana objek berhubung kait - Erm yang nih belum lagi lah rasanya sebab izz belum boleh duduk pun main permainan. Cuma perasan yang kalau kita tengok dia melalui cermin. Dia pasti akan menoleh dekat kita balik. Dia tahu dekat cermin tuh cuma imej hihi
  • Patung dan permainan yang menyeronokkan - Yang ni betul nih sebab dulu mainan dia yang bola tuh. Buat tah endah jek. tapi skarang wah mau terloncat-loncat kalau bagi tunjuk bola tuh. 

Rasanya itu saja lah perkembangan izz setakat nih

ok lah 

tata
tapi 



sebelum 
tuh





taraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa


izz dah pandai baca menu lah haiiiyohhh

Friday, June 03, 2011

Betapa hatiku hancur luluh


Tersentap hatiku tatkala membaca berita pagi kelmarin

Bayi dicampak dari tingkat lima hingga kepala bayi tersebut pecah dan hampir terputus kaki
ya Allah
apa sudah jadi dengan manusia sekarang ini?

Hatiku meraung benar benar sedih
Aku cuba untuk tidak memikirkan perkara ini
bagaimana bayi sekecil itu dibuang begitu sahaja seperti anak patung

ya Allah
Hanya Engkau yang mampu membalas kejahatan manusia yang melakukan perbuatan tersebut
Sesungguhnya perbuatan ini amat melampaui batas

Astaghfirullahalazim
Semenjak bergelar ibu ini hati ku sering tersentuh jika melibatkan bayi atau anak-anak kecil
mereka ni makhluk Allah yang tidak berdaya
memerlukan belas kasihan dan kasih sayang daripada ibu bapa

Apa lah dosa si kecil 
sehingga dicampak, dibuang , dibiar 
sedemikian rupa

Tidak kah mereka terfikir
Makhluk kecil itu 
Seketul daging yang masih suci 
Masih tidak mengenal erti dunia


Ya Allah 
Aku mohon agar dijauhi segala bentuk kejahatan dan kekejaman 
Selamatkanlah dan peliharalah kami sekeluarga dengan limpah kurnianMu



amin ya robbal a'lamin
Marilah kita doakan kesejahteraan anak kecil itu


:'(


Wednesday, May 25, 2011

Bahaya air masak bagi bayi yang berumur 6 bulan ke bawah

Salam semua,

gambar ini bukan baby Izz pun. nanti lah snap time dia makan


Hari ini saya mau share sikit pasal pemberian air masak / air putih / air biasa / berapa banyak atau daa. ok selalu kita dengar orang-orang tua / yang sudah banyak anak mesti suruh kita bagi air masak kan? sebenarnya apa relevan bagi air masak tuh. kalau saya, fikir logik pun macam tidak bagus bagi air masak pada baby. apatah lagi yang baru lahir atau dalam pantang.

Cuba fikir kan. Air yang kita minum sekarang ni pun belum tentu terjamin kualiti kebersihannya. Tengok saja ejen-ejen jualan langsung berlumba-lumba menyuruh kita beli produk penapis air mereka. Banyak macam demo yang ditunjukkan pada kita. Siap compare lagi dengan air yang kita guna di rumah. Wah bukan main lagi semasa demo terus air kita jadi hitam air dia putih jernih langsung tiada bakteria atau segala macam mikrorganisma berbahaya. Kata-kata macam dia saja yang sihat di dunia ni. Air kita ni berkimia lah tercemar lah. Macam kita ni nda lama lagi mau cau (mati).

Tapi....  Kenapa?
.
.
.
.
Semua itu adalah kerana kualiti air kita yang semakin terancam. Jadi berbalik pada cerita kita tadi berkenaan pemberian air masak pada bayi. Kita sendiri boleh pikir apa akibat nya jika air masak diberi pada bayi yang perutnya masih teramat kecil. Ususnya pula masih belum matang untuk memproses sebarang bahan-bahan di dalam air masak. Cukup lah susu ibu. Kenapa?
.
.
.
.
lagi lagi kenapa haihhh hihi
.
.
.

.
.
Susu ibu penuh khasiat yang cukup untuk bayi. Malah susu ibu juga mempunyai penapis istimewa di mana jaring-jaring saraf di dalam badan ibunya telah menapis air susu sebelum diberikan kepada bayi. Penapis yang tiada dijual di mana-mana yang telah diciptakan khas oleh Tuhan sekalian makhluk. Subhanallah. Betapa khasiatnya susu ibu kan?

Oleh itu, berhentilah memberi bayi air masak terutamanya bayi berumur 6 bulan ke bawah. Selalu juga orang tua saya sendiri menyuruh memberi air masak. senyum saja :) .Hurm  tengok air dari paip pun warna putih kapur. wah byk sungguh kandungan klorin. tambahlah takut untuk memberi air masak pada baby Izz.


Kalau cakap sesuatu perlulah ada bukti kan ehehe so di bawah ni ada sedikit info berkenaan bahaya air masak pada bayi. so lets cekitdaut ;p



Merencatkan Tumbesaran

Perut bayi sangat kecil. Apabila perut bayi telah dipenuhi air, bayi akan merasa kenyang dan kurang berminat untuk menyusu susu ibu. Akibatnya segala khasiat susu ibu tidak dapat diberikan secara optima kepada bayi. Ini boleh menjejaskan pertumbuhan dan kesihatannya kerana air tidak mengandungi sebarang khasiat. Di samping itu, kajian mendapati pemberian air glukos pada minggu pertama kelahiran dikaitkan dengan kehilangan berat badan yang banyak lalu merencatkan tumbesaran.
Merencatkan Akal
Memberi air kepada bayi di awal kelahiran didapati meningkatkan tahap bilirubin di dalam darah. Menurut pakar Laktasi dari Kanada, Anne Kirkham, pemberian air akan memburukkan lagi keadaan bayi yang dierang jaundis (sakit kuning) sehingga menyebabkan ‘kernicterus’ iaitu Terencat Akal’. Bayi juga akan menjadi bertambah mengantuk dan lesu tidak bermaya.
Mengancam Nyawa
Air boleh membawa kuman. Ini menyebabkan bayi terdedah kepada cirit birit jika kebersihan tidak dititikberatkan. Pencemaran boleh berlaku di pelbagai peringkat, seperti air diperolehi dari sumber yang tidak selamat ataupun bekas air dan puting yang tidak bersih. Air akan menghakis salutan pelindung penyakit yang dihasilkan oleh susu ibu dan ini akan mendedahkan bayi kepada pelbagai jangkitan.
Mengakibatkan Sawan Tarik
Air sangat berbahaya jika diberikan kepada bayi terutamanya yang berumur di bawah 5 minggu. Terlalu banyak minum air akan mencairkan garam di dalam darah bayi. Ini akan mengakibatkan suhu badan yang rendah, kembung atau sawan tarik. Sindrom ini dipanggil ‘Oral Water intoxication’.
Sebenarnya susu ibu sudah mencukupi untuk bayi tanpa perlu ditambah air atau cecair lain kerana susu ibu mengandungi 88% air. Kolostrum yang terhasil di awal penyusuan dapat membantu membersihkan perut bayi dan mengelakkan sembelit. Tiada air tambahan diperlukan untuk proses tersebut. Oleh itu..beri bayi anda susu ibu sekerapnya.

Sumber di ambil dari http://hanisamin.com/blog/

Monday, May 23, 2011

Baby izz yang sudah berusia 6 bulan 2 minggu

Salam  semua
update petang ni  sebenarnya hanyalah ingin melepaskan tension 
agak busy kerja hari ini
buat data itu lah data ini lah
daripada aku stress 
bagus aku share ngan korang gambar-gambar yang mengurangkan stress 

taraaaaaaa 
ce tengok ce tengok ;p

oooooOooo

 grrrrRRRRrrrrr

O-o

hilang stress tengok gambar my lovely son hihi
oleh kerana baby Izz semakin aktif
mama dan papa belikan toys baru
 taraa










..
.
.
.
.
.
.
.
.
.

..
taraaaaa



inilah kereta berkuasa tinggi dengan roda sebanyak 12 biji
boleh lah baby Izz main-main kaki
bagus juga walker/bouncer nih
boleh kuatkan otot taw 





ok lah jap lagi jam 5
waktu untuk pulang bersama keluarga terchintahhh 
;)


jumpa lagi ya



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...